X

Bedrijfsongeval voorkomen bij het laden en lossen

08-10-2025  |

Onlangs is er in een bedrijf uit de sector Vlees en Vleeswaren een bijna-ongeval geweest toen een vrachtwagen te vroeg wegreed bij het lossen. Vroegtijdig wegrijden kan ernstig letsel veroorzaken, zeker als een medewerkers zich nog in laadruimte van de vrachtwagen bevindt. Bijvoorbeeld op een pallettruck.

Hieronder staan enkele mogelijke maatregelen op een rij. Telkens met enkele aandachtspunten.

1. Wielblokken/keggen plaatsen

Met stevige wielblokken ofwel keggen wordt de vrachtwagen vastgezet. 
Aandachtspunten: blokken houden een vrachtwagen niet altijd tegen en worden soms vergeten of niet opgeruimd.

2. Dock lock / automatische wielklem
Een mechanisch systeem dat de trailerwielen blokkeert zodra de vrachtwagen aan het dock staat.
Aandachtspunten: hoge aanschaf- en onderhoudskosten, niet altijd geschikt voor elk type voertuig, niet altijd stevig genoeg.

3. Interlock-systeem met dockdeur
De laadklep of dockdeur kan pas worden geopend als de vrachtwagen geblokkeerd is, en andersom.
Aandachtspunten: vereist technische aanpassing en investering.

4. Sleutels inleveren
De chauffeur levert zijn sleutels in en krijgt deze pas terug als het laden of lossen is afgerond.
Aandachtspunten: sommige chauffeurs hebben reservesleutels bij zich, systeem werkt niet voor rangeerders, het wekt weerstanden op bij de chauffeurs: angst voor diefstal uit de cabine, ze kunnen geen airco of verwarming aanzetten in de cabine, sommige locaties hebben te weinig wachtruimte voor chauffeurs.

5. Stoplichten
Stoplicht staat op rood als het laden/lossen nog gaande is.
Aandachtspunten: geeft geen fysieke borging, kan genegeerd worden.

6. Rangeerders
Laat externe chauffeurs hun trailer afkoppelen op het buitenterrein waarna eigen chauffeurs de trailer voor een dockboard zetten.
Aandachtspunten: ook bij eigen rangeerders kunnen er zaken misgaan

Een combinatie van organisatorische afspraken (zoals sleutelbeheer) en technische maatregelen (zoals dock locks of stoplichten ) biedt de meeste veiligheid.

Elke maatregel vergt nog een behoorlijke inspanning om deze in de praktijk werkbaar en effectief te laten zijn.

« Ga naar het overzicht


ContactLouis Braillelaan 80 2719 EK Zoetermeer